چگونه حضوری موثر در فضای مجازی داشته باشید

چرا و چگونه حضوری موثر در فضای مجازی داشته باشید؟

شاید شما این جمله معروف آقای بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت را شنیده باشید. اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور ندارد از کار بیکار خواهید شد. این عبارتی است که مصداق حال بسیاری از بیزینس های بوده که به دلیل عدم توجه کافی به اهمیت فضای مجازی و عدم تغییر در رویکرد خود بر مبنای تحولات جدید در دنیا به ورطه نابودی و تعطیلی کشیده شده اند. در یک کسب و کار موفق علاوه بر توجه به تعاملات سنتی در بازار می‌بایست درک جامع و دقیقی از اهمیت فضای مجازی و اینترنت وجود داشته باشد. امروزه فضای مجازی که بر بستر اینترنت شکل گرفته است تنها یک راه برای تبلیغ و جلب توجه افراد نیست بلکه محیطی است که بیشتر رشد و توسعه بسیاری از شرکتها و بنگاههای اقتصادی به واسطه آن صورت می پذیرد. اما چگونه می توان از حضوری موثر و مفید در فضای مجازی به منظور رشد و رونق کسب و کار بهره مند شد؟

عوامل متعددی تعیین کننده میزان موفقیت یک کسب و کار در فضای مجازی می باشند. از جمله این عوامل می توان به بررسی وضعیت رقبا، عادات رفتاری دیجیتال و علاقه‌مندی‌های طیف‌های مختلف کاربران، شرایط اقتصادی جامعه، وضعیت فعلی کسب و کار مورد نظر از لحاظ بودجه قابل اختصاص برای تبلیغات، پتانسیل های هر یک از بستر های مجازی (شبکه های اجتماعی، وب سایت ها، انواع تبلیغات اینترنتی،...) اشاره نمود. لذا هر گونه تمایل به کسب موفقیت و رونق در کسب و کار نیازمند وجود یک استراتژی و راهبرد جامع است. یک راهبرد بازاریابی دیجیتال (digital marketing strategy) موفق بر اساس مطالعات گسترده و درک کافی از جمع شرایط ذکر شده صورت می گیرد. این راهبرد می‌بایست پس از تدوین به صورت گام به گام اجرا شده و در فواصل زمانی مشخص با توجه به بازخورد ها و نتایج حاصله مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد.

 

دیجیتال مارکتینگ پانومن

 

پس از انجام مطالعات و تحقیقات و در مرحله اجرا، نخستین گام در فضای مجازی ثبت پایگاه های مرجع اطلاع رسانی مانند وب سایت، فروشگاه آنلاین یا حساب های شبکه های اجتماعی است. مخاطبانی که در فضای بیکران اینترنت با نام بیزینس شما مواجه می‌شوند باید به راحتی به مرجعی برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کار شما دسترسی داشته باشند. در وب سایت شما مخاطب باید به تمام جزئیات مورد نیاز از محصولات یا خدمات قابل ارائه شما دسترسی داشته باشد. در اینجا تخصص تیم طراحی سایت اهمیت ویژه ای پیدا می کند تا با توجه به عواملی چون چیدمان صحیح عناصر و اطلاعات، دسترسی راحت، رنگ بندی و جذابیت، خوانا بودن بر روی همه انواع صفحات (ریسپانسیو)، سرعت و... به یاری شما بشتابند. در این بخش دو فاکتور اساسی دوش به دوش هم ایفا کننده نقش مهمی در رونق سایت شما هستند: تخصص تیم فنی طراحی سایت و تبحر تیم تدوین محتوای سایت. زیرا در کنار توجه به نکات فنی ذکر شده در زمان طراحی سایت، کیفیت محتوای تولیدی نیز نقش به سزایی در جلب توجه مخاطبان خواهد داشت. به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی موفق باید برای هر محصول یک بررسی کارشناسانه با بهترین شیوه نگارش داشته باشد و با کلمات و جملات مناسب تصویری درست از کالای مورد نظر را در ذهن خواننده شکل دهد.

گامهای بعدی شامل برند سازی و سر زبان انداختن نام کسب و کار شماست. به مانند فضای واقعی، اعتمادسازی از اهمیت فوق العاده ای در فضای مجازی برخوردار است. هرچه تصویری که از کسب و کار شما به مخاطبان ارائه می‌شود صادقانه تر بوده و به واقعیت نزدیک تر باشد، اعتماد و اطمینان بیشتری از جانب مخاطبان به شما معطوف می گردد. اینگونه نیست که در فضای مجازی به واسطه عدم تعامل مستقیم و رودررو با مخاطبان، ارائه تصویری غیر واقعی و وجهه ای مبالغه آمیز از خدمات یا کالاها برای مخاطبان قابل پذیرش باشد. مخاطب امروز با توجه به گسترش دانش و آگاهی هنگام بررسی یک سرویس یا کالا، صرفاً به مزایا توجه ندارد و همزمان به دنبال معایب و مزایای آن است. لذا به مانند فروشنده‌ای که به صورت شفاف کالاهای خود را برای مشتری مقایسه کرده و درجه بندی می کند، می بایست رتبه بندی خدمات و کالاهای خود را مشخص نمایید. بررسی نظرات دیگران برای کاربران و مخاطبان بسیار حائز اهمیت است. بنابراین سعی کنید ضمن انتشار نظرات موافق، نظرات مخالف را نیز در ذیل صفحات معرفی کالاها و خدمات خود منتشر نمایید و با ارائه پاسخ های منطقی و قانع کننده به منتقدان، برای خود امتیاز مثبت کسب کنید. 

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو که به اختصار سئو نامیده می شود، گام مهمی در افزایش بازدید از سایت و متعاقب آن بهبود کسب و کار شماست. سئو به طور کلی به دو بخش تقسیم می گردد: بخش نخست نحوه طراحی سایت و شیوه نگارش صحیح مطالب و صفحات است و بخش دوم فعالیت خارج از سایت در محیط اینترنت مانند افزودن لینک به سایت شما در سایر وب سایت ها می باشد. سئوی سایت باید توسط فرد یا تیمی با تجربه کافی و دانش بروز انجام شود و در صورت انجام صحیح و اصولی، تحولی قابل توجه در کسب و کار شما به وجود خواهد آورد.

به یاد داشته باشید تنها با اتکا به یکی از عوامل ذکر شده (مثلا ایجاد یک وبسایت) نمی‌توان جای پای محکمی در میان رقبا باز کرد بلکه همانطور که ذکر شد باید برنامه ای منسجم و منظم و یک استراتژی هدفمند داشته باشید.

 

بازاریابی دیجیتال

 

با داشتن راهبردی دقیق و حساب شده می توانید منتظر روزهای خوبی برای کسب و کار خود باشید و فراموش نکنید رقابت در بازار مجازی مستلزم فعالیتی دائمی است و هرگاه میزان فعالیت تبلیغاتی شما کاهش یابد، آرام‌ آرام در عرصه رقابت تنگاتنگ کسب و کارها به حاشیه رانده می شوید.

پانومن به عنوان مرکزی مجرب در زمینه مشاوره دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا برای فضای مجازی، آماده است تا ضمن تدوین یک استراتژی کامل برای فعالیت مجازی بیزینس شما، انواع محتوای مورد نیاز برای پیمودن راه موفقیت شما را مهیا سازد. ما با تخصص خود در زمینه طراحی وب سایت و فروشگاه های آنلاین، پرتال های جامع اطلاعاتی و سازمانی، اپلیکیشن های دستگاه های هوشمند، ساخت تور مجازی و طراحی گرافیک آماده ایم تا در پیمودن مسیر های موفقیت کسب و کار شما همراه و همگام با شما باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازاریابی دیجیتال و تهیه محتوا برای فضای مجازی با ما تماس حاصل فرمایید.