جلوه های ویژه در تور مجازی

جلوه های ویژه در تور مجازی

همزمان با پیشرفت در برنامه نویسی و ساخت پلتفرم‌های پیشرفته تر برای تولید تور مجازی، جلوه های ویژه و بصری این تورها نیز افزایش چشمگیری داشته است. سالها قبل و در ابتدای فراگیر شدن تورمجازی، چرخش تصاویر پانوراما بر اساس محاسبات پردازشگر کامپیوتر cpu صورت می‌گرفت و این مسئله باعث می‌شد تا در بعضی سیستم‌هایی که قدرت پردازش کمتری داشتند این چرخش ها و تحرکها روان اجرا نشده و همراه با لگ و مکث بودند.

در آن زمان تورهای مجازی عمدتاً بر بستر Adobe Flash ساخته و منتشر می شدند. این بستر یک پلتفرم قوی برای تولید محتوای چند رسانه ای تعاملی (Interactive multimedia content) بود. اما برای اجرا در مرورگرها نیازمند پلاگین مخصوص خود به صورت از پیش نصب شده بر روی مرورگر بود. نرم افزار چندرسانه ای موفق راهنمای گردشگری شیراز با توزیع دهها هزار نسخه که مفتخر به کسب دو عنوان بهترین اثر ایرانشناسی و بهترین رابط کاربری در دومین دوره جشنواره ملی رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گردید، از جمله تولیدات محبوب پانومن می باشد که بر روی بستر Adobe Flash توسعه یافته است.

راهنمای گردشگری شیراز
نرم افزار چند رسانه ای راهنمای گردشگری شیراز از اولین تولیدات ایرانی دارای تور مجازی می باشد

 پس از آن ما در مجموعه پانومن اقدام به طراحی و توسعه بستری کارآمد کردیم و توانستیم خروجی های متعددی مانند اندروید، exe برای ویندوز و همچنین خروجی تحت وب را بر اساس آن تهیه کنیم. این بستر به نحوی مطلوب از توان سخت افزار گرافیکی دستگاههای نمایش دهنده استفاده می کند و در کنار آن امکانات فراوان و بی نظیری را در عرصه مالتی مدیا ارائه می‌دهدنمونه پروژه های تولید شده با این بستر اختصاصی، نرم افزار زیارت مجازی حرم رسول الله (ص) و حرم حضرت امیرالمومنین (ع) و چندین اپلیکیشن گردشگری اندروید می باشد. خروجی apk این بستر از لحاظ سازگاری بسیار مطلوب بوده و تاکنون موردی مبنی بر عدم سازگاری با دستگاه های اندرویدی گزارش نگردیده است. خروجی ویندوز آن نیز با تمام نسخه های ویندوز سازگاری کامل دارد.

تعدادی از اپلیکیشنهای اندرویدی توسعه یافته بر بستر اختصاصی طراحی شده پانومن

 با ظهور html۵ و css۳ و مرورگرهای مدرن، پردازش تصاویر پانوراما به پردازنده گرافیکی سیستم ها منتقل شد و اجرای روان و بدون لگ تورهای مجازی اولین دست آورد این تغییر بود. تورهای مجازی جدید عمدتا بر اساس یک API جاوا اسکریپت بنام webgl توسعه می‌ یابند که از رندرهای دو بعدی و سه‌ بعدی با بهره‌گیری از توان سخت افزارهای گرافیکی سیستم ها پشتیبانی می‌کند. webgl نیازمند پلاگین خاصی نیست و دارای سازگاری بسیار زیادی با انواع مرورگرها و دستگاههای نمایش دهنده می باشد.

webgl

همزمان با این پیشرفت تلاشهایی برای توسعه جلوه های ویژه جدید در تورهای مجازی صورت گرفته است. یکی از این مهترین این تلاش ها ایجاد افکت های جذاب جابه‌جایی (transition) بین تصاویر ۳۶۰ درجه می باشد. این افکت جابجایی سه بعدی هم اینک در تورهای مجازی پانومن به کار گرفته می شود. (مثال: تور مجازی تخت جمشید)

از جمله افکت های دیگر امکان بهره گیری از کلیپ های ویدئویی کروماکی می باشد. به عنوان مثال از این قابلیت جذاب می توان برای نمایش جلوه های آتش بازی در آسمان، انواع فوران آب و دود، کاراکترهای متحرک و ...استفاده نمود (مثال: جلوه های ویژه کروماکی) این قابلیت هم اینک به تورهای مجازی پانومن اضافه شده و می توان با بهره‌مندی از آن تورهای مجازی خلاقانه ای ایجاد کرد.

نمای ترکیبی از دیگر جلوه‌های ویژه جذاب تورهای مجازی پانومن می باشد که در آن چندین فریم ۳۶۰ درجه از یک نقطه تهیه شده و به صورت متوالی برای ارائه نماهای مختلف آن نقطه نمایش داده می شوند. این قابلیت برای ارائه تصویر نماهای بیرون در اوقات مختلف روز و شب و همچنین ارائه نماهای مختلف با دکوراسیون، نورپردازی و چیدمان عناصر متفاوت در نماهای درونی کاربرد دارد. (مثال۱: نمای روز و شب) (مثال۲: نمایش ۲ حالت نورپردازی تالار)

 جلوه های بارش برف و باران، حرکت از آسمان به زمین و غیره از سایر جلوه های ویژه تور مجازی هستند که همگی به بهتر شدن تجربه کاربری و ایجاد جذابیت بیشتر برای مخاطبان کمک می کنند.

در مرکز ساخت تور مجازی پانومن همواره تلاش داریم تا از جدیدترین فریمورک ها و نرم افزار های روز دنیا برای ایجاد جدیدترین تکنیکهای تور مجازی بهره بگیریم. همچنین با کدنویسی های اختصاصی و ابزارهای خاص خود سعی می کنیم تا تورهای مجازی خود را به بهترین شکل و مطابق با نیاز مشتریان ارجمند بهینه‌سازی و سفارشی سازی نماییم.