موثرترین تبلیغ برای کسب و کار داشتن وبسایت است یا حضور در شبکه های اجتماعی

برای تبلیغ کسب و کار داشتن وبسایت بهتر است یا حضور در شبکه های اجتماعی؟

در دهه های گذشته شکل کسب و کارها عموماً به صورت شرکت های بزرگ و بنگاه های تجاری معظم بود که تبلیغات و رقابت آنها در بازار هم منحصر به رسانه‌های محدود تلویزیونی یا چاپی و با صرف هزینه های سنگین می بود. اما امروزه در سراسر جهان و در کشور ما کسب و کارهای کوچک و نوپای بسیاری در حال گسترش هستند. همزمان با رشد تکنولوژی و به وجود آمدن رسانه‌های جدید، شیوه تبلیغات و بازاریابی هم متفاوت گشته و دیگر منحصر به شبکه‌های تلویزیونی با مخاطبان پراکنده و رسانه های چاپی مانند روزنامه ها و مجلات نیست و رسانه های مبتنی بر وب نقش بسیار مهمی در عرصه تبلیغات کسب و کارها ایفا می کنند.


هزینه‌های اندک در مقایسه با تبلیغات سنتی، امکان دیده شدن از سراسر دنیا، امکان برقراری ارتباط دو طرفه و تعامل با مخاطبان برخلاف رسانه‌های سنتی و غیره از جمله ویژگی‌های مثبت تبلیغات در رسانه های مبتنی بر اینترنت می باشد. از انواع رسانه های مبتنی بر اینترنت می‌توان به وب سایت‌های اطلاع‌رسانی مانند وب سایت شرکت ها موسسات، وب سایت ها و اپلیکیشن های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام، وب سایت های که قابلیت پذیرش و نمایش تبلیغات را دارند مانند سایت های خبری، آگهی، فروشگاه های اینترنتی و غیر اشاره نمود.
برای تبلیغ یک کسب و کار و افزایش مشتری حضور در همه انواع سایتها و شبکه های ذکر شده می‌تواند مفید و سودمند باشد. اما داشتن یک وب سایت اطلاع رسانی برای یک شرکت عرضه کالا یا خدمات، اصولی ترین و رایج ترین شیوه حضور رسمی در اینترنت است.


در سالهای قبل نخستین مولفه برای رسمی و موجه بودن یک کسب و کار نوپا، داشتن یک دفتر کار و یک خط تلفن ثابت بود. امروز کمتر کسب و کار شاخص و موجهی را می توان یافت که دارای وب سایت اختصاصی نباشد. اما شاید از خود بپرسید چرا با وجود امکان حضور رایگان در شبکه های اجتماعی باید با پرداخت هزینه صاحب یک وب سایت اختصاصی برای بیزینس خود شوید. برای پاسخ به این پرسش باید مقایسه ای را میان قابلیت های شبکه‌های اجتماعی و وب سایت های اختصاصی انجام دهیم.
وب سایت مرجع رسمی و شناخته شده در سراسر دنیا برای کسب اطلاعات درباره خدمات و کالاهای ارائه شده توسط کسب و کارها است در حالی که محبوبیت شبکه های اجتماعی مختلف  در کشورهای متفاوت یکسان نبوده و با توجه به فرهنگ ها و شرایط اجتماعی از میزان مقبولیت متفاوتی برخوردار هستند. به عنوان مثال فیسبوک و توییتر در جهان از جمله پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی هستند اما در ایران با توجه به مسائلی مانند مسدود بودن این شبکه‌ها و سلایق جامعه و کاربران، این آمار از میانگین جهانی کمتر و به جای آن رسانه های مانند تلگرام و واتساپ محبوب تر هستند.

در رسانه های اجتماعی معرفی کالا و خدمات صرفاً در قالب و فرمت محدود آن رسانه ها میسر است. فرض کنیم شما قصد معرفی و فروش کارهای خود را در اینترنت دارید. در اینستاگرام فقط می توانید عکس یا کلیپ های کوتاه با توضیحاتی محدود از کالاهای خود در زیر آنها قرار دهید. در حالی که در وب سایت امکان قراردادن کاتالوگی کامل از محصولات شامل اطلاعات متنی مفصل با جزئیات، تصاویر با امکان بزرگنمایی، کلیپ ویدئویی، توضیحات صوتی، انواع تور مجازی و نمای ۳۶۰ درجه محصولات، امکان فروش آنلاین، نظرات کاربران و رتبه بندی، امکان مقایسه با محصولات دیگر، انواع قابلیت های جستجو و فیلتر نمودن برای کمک کردن به کاربران برای یافتن محصول دلخواه خود، دسته بندی مشخصات و ویژگیها، و هر فرمت و شکل لازم دیگر از اطلاعات و مشخصات کالا را نمایش دهید. امکانات و قابلیت های فروشگاه های آنلاین مجهز مانند دیجی کالا و ده‌ها فروشگاه مشابه دیگر را در نظر بگیرید. این امکانات پیشرفته برای معرفی محصولات و ترغیب کاربران به خرید هرگز از طریق یک شبکه اجتماعی قابل دست یابی نیستند.


چگونه از مزایای سایت اختصاصی و تبلیغات در شبکه های مجازی به طور همزمان بهرمند شوید؟


موثرترین و بهترین شکل حضور برای یک کسب و کار در فضای مجازی، دارا بودن وب سایت جامع و کاملی به منظور معرفی و فروش آنلاین خدمات و کالاهای خود است و سپس حضوری فعال و پر رنگ در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی که به جذب مشتری بیشتر از طریق ترغیب مخاطبان به بازدید از سایت خود می باشد.
در شبکه های مجازی معرفی مختصر و اطلاع رسانی کلی از زمینه فعالیت کسب و کار امکان پذیر است و سپس مخاطبان می‌توانند با رجوع به سایت، اطلاعات کامل همراه با جزئیات خدمات و کالاهای قابل ارائه را دریافت و به صورت آنلاین اقدام به تهیه و خرید نمایند. یک وب سایت خوب در واقع خود یک شبکه مجازی پویا است که کاربران می‌توانند ضمن مرور و بررسی کالاها و خدمات در آن اقدام به نظر دهی و رتبه بندی محصولات و خدمات نموده و با دیگران به راحتی به اشتراک بگذارند.


راه حلی برای مدیریت هزینه های ایجاد یک وب سایت


برای شروع نیاز نیست تا همه امکانات و منابع به صورت گسترده در ابتدای فعالیت وب سایت شما در آن موجود باشد تنها کافی است تا با مشورت و تحقیق و سپردن کار طراحی سایت خود به تیمهای طراحی مجرب، مطمئن شوید که به سایت شما برمبنای پلتفورم ها و فریم ورک هایی (سیستم های طراحی و ساخت وب سایت) طراحی و ایجاد شود که در آینده با صرف هزینه های منطقی و اندک، امکان توسعه و گسترش وبسایت برای افزودن قابلیت های جدید و امکانات مورد نیاز را داشته باشند و نیاز به باز طراحی و طراحی سایت از ابتدا نباشد. در این صورت هر زمان که نیاز به قرار دادن قابلیت های جدید باشد این امکان فراهم است که این قابلیت ها و امکانات با زمانبندی و هزینه‌های مشخص به سایت شما اضافه شوند. بنابراین با راه اندازی یک وب سایت ساده تر در ابتدای راه هزینه های شما به مراتب کمتر می باشد و همزمان با رونق کسب و کار خود می توانید سایت خود را نیز گسترش دهید.