انواع وب سایت کدامند و چه نوع وب سایتی مناسب تر است

چه نوع وب سایتی برای شما مناسب تر است؟

برای آنکه بتوانید سایتی متناسب با نوع فعالیت خود داشته باشید لازم است که ابتدا با انواع سایت و دسته بندی های وب سایت ها آشنا شوید.
وب سایت ها به طور کلی از لحاظ نوع کاربری و عملکرد به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند:


- وب سایتهای کاتالوگی استاتیک که مانند یک کاتالوگ آنلاین برای معرفی یک کسب و کار است و قابل مدیریت نمی باشند.

- وب سایت‌های کاتالوگی داینامیک یا پویا که به مشابه یک کاتالوگ کاملتر و با جزئیات قابل مدیریت بوده و بر اساس سیستم های مدیریت محتوا هستند.

- وب سایت های پویا با قابلیت تعامل بیشتر کاربران (مانند پشتیبانی از گروههای مختلف کاربری، ویرایش مطالب، تولید محتوا،...)

- سایت های مربوط به تجارت آنلاین که دارای درگاه های پرداخت بانکی هستند.

- برنامه ها و اپلیکیشن های تحت وب که مانند یک نرم افزار پیشرفته دارای  کاربری‌های مختلف هستند.


اینکه کدام نوع وب سایت برای شما مناسب تر است بستگی به نوع فعالیت شما دارد. اگر قصد معرفی کسب و کار خود در مقیاس محدود را دارید و تنها نیازمند داشتن یک وب سایت ساده هستید، می توانید نوع اول وب سایت یعنی کاتالوک استاتیک را انتخاب کنید اما در نظر داشته باشید که ایجاد هر گونه تغییرات در مطالب و محتوای این دسته از سایتها نیازمند تغییر در کد منبع آن است و صرفا باید توسط یک برنامه نویس انجام شود. بسیاری از کسب و کارها حضور خود در اینترنت را با یک وب سایت ساده شروع می کنند اما معمولاً نیاز به ویرایش محتوای سایت یا افزودن مطالب جدید در ادامه پدیدار می‌شود. بنابراین توصیه ما آن است که در صورتی که یک وب سایت ساده هم نیاز دارید آن را براساس یک سیستم مدیریت محتوا سفارش دهید تا هر زمان که نیاز به تغییر محتوا و یا افزودن مطالب جدید داشتید این امکان به راحتی برای شما میسر باشد و نیازی به ایجاد تغییرات در طراحی سایت و کد منبع آن نباشد. البته در عمل معمولا شرکت ها یا سازمان ها از تمام امکانات و قابلیتهای سیستم های مدیریت محتوای نصب شده در سایت خود استفاده نمی کنند اما ساختن یک وب سایت بر اساس سیستم مدیریت محتوا از آن جهت مفید است که هر زمان نیاز به استفاده از قابلیت های اضافی آن یا افزودن امکانات جدید باشد این امکان معمولاً به راحتی میسر می باشد.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟


سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) که به اختصار cms نامیده می شود در واقع یک ابزار تحت وب است که برای کاربران دارای حق دسترسی قابلیت ویرایش وب سایت را فراهم می‌کند. فلسفه وجود سیستم های مدیریت محتوا آن است که کاربران بتوانند بدون داشتن دانش برنامه نویسی وب، صفحات و مطالب سایت خود را ویرایش کرده و سایت خود را مدیریت نمایند. ویرایش مطالب در این سیستم ها توسط ویرایشگرهایی که شبیه به برنامه های ویرایشگر متن مانند مایکروسافت ورد هستند انجام می پذیرد. افرادی که به برنامه ورد تسلط دارند به راحتی می توانند با یک سیستم مدیریت محتوا کار کرده و مطالب و محتوای جدید و همچنین تصاویر و سایر عناصر چند رسانه ای را به سایت خود اضافه کنند. اکثر cms ها محتوای صفحات وب سایت را در دیتابیس یا پایگاه داده ذخیره می کنند و این بدان معناست که این محتوا قابل جستجو بوده و می‌تواند در ویرایش‌های مختلفی قابل دسترس باشد. مانند ویرایش فعلی، ویرایش های قبلی و ویرایش هایی برای انتشار در آینده. این قابلیت سیستم های مدیریت محتوا را به ابزاری بسیار پرقدرت برای مدیریت محتوای سایت تبدیل می‌کند. انتخاب نوع سیستم مدیریت محتوا نیز مسئله مهمی است. پیشنهاد ما این است که سیستم مدیریت محتوایی را انتخاب کنید که معروفیت و محبوبیت زیادی داشته باشد. ‏cms های محبوب تر دارای هزاران افزونه هستند که می‌توانند تقریباً هر قابلیتی که مدنظر شما باشد را به سایت شما اضافه کنند و همچنین اینگونه سیستمها دارای صدها و بلکه هزاران توسعه دهنده در سراسر دنیا هستند که همزمان بر روی توسعه قابلیت ها، امنیت و سرعت این سیستمها کار می کنند. پشتیبانی اینگونه سیستمها نیز بیشتر و چشم انداز توسعه آنها برای آینده بهتر است. از جمله cms های محبوب می توان به وردپرس و جوملا اشاره نمود.

معرفی تور مجازی برای معرفی مشاغل و کسب و کارها

وب سایت های مربوط به خرید آنلاین و تجارت الکترونیک


امروزه داشتن یک فروشگاه اینترنتی برای همه آسان است. فروشگاههای اینترنتی این روزها دارای امکانات فراوان و قابلیتهای متعددی هستند تا به بهترین شکل ممکن محصولات و کالاهای قابل ارائه را نمایش دهند و خریداران نیز بتوانند به راحتی کالای مورد نظر خود را پیدا کرده و به آسانی خرید کنند. اگر کسب و کار شما آنلاین نباشد و تنها قصد معرفی محصولات خود همراه با جزئیات کامل را داشته باشید، باز هم استفاده از بستر فروشگاه اینترنتی در سایتتان توصیه می شود. زیرا این فروشگاهها قابلیتهای پیشرفته متعددی همچون جستجوی پیشرفته محصولات، امکان تعریف گونه های مختلفی از یک محصول (با نقطه تمایز رنگ، درجه بندی، ...)، امکان اعمال انواع فیلترهای جستجو( جستجو بر اساس بازه قیمتی، رنگبندی، تاریخ عرضه، استقبال کاربران، ...) و سایر ویژگیها را دارند که برای یک کاتالوک آنلاین محصولات بسیار مناسب است. با وجود بسترهای قدرتمند فروشگاهی در سیستمهای مدیریت محتوا، هم اکنون امکان راه اندازی فروشگاه اینترنتی بر پایه سیستم مدیریت محتوا نیز فراهم است. توصیه ما در این بخش بنا نمودن فروشگاه اینترنتی بر بستر cms می باشد زیرا می توانید از قابلیتهای گسترده سیستم های مدیریت محتوا و فروشگاههای اینترنتی به طور همزمان بهره مند شوید.

برنامه ها و اپلیکیشن های تحت وب


این دسته از سایتها دارای نرم افزارهای قوی و پیشرفته ای هستند که قابلیت انجام عملیات پیچیده مبتنی بر وب را فراهم می سازند. وب سایت یک چاپخانه که عملیات دریافت و ثبت سفارشات مشتریان خود را بصورت آنلاین انجام می دهد یک نمونه از یک اپلیکیشن تحت وب است. این وب سایت باید ابتدا قابلیت ثبت نام و عضو گیری را داشته باشد و سپس با تایید ادمین، اعضا بتوانند با رده بندی های مشخص (مشتری، واسطه، همکار،...) نسبت به ثبت سفارشات خود در سایت اقدام کنند. از دیگر امکانات چنین وب سایتی امکان آپلود فایلهای چاپی توسط مشتریان و چک نمودن صحت فایلها از نظر اندازه، ابعاد، فرمت صحیح گرافیکی و... می باشد. مشخص نمودن حاشیه های برش در فرمهای سفارشات عمومی که کارها در کنار یکدیگر چاپ شده و برش می خورند از دیگر قابلیتهای چنین وب سایتی است. همانطور که ملاحظه کردید چنین وب سایتی در واقع یک نرم افزار تحت وب است که کاربری ویژه و خاصی را انجام می دهد. با وجود بسترهای قدرتمند برنامه نویسی، امروزه امکان پیاده سازی تقریبا هر نوع نرم افزاری بر مبنای وب فراهم است.

با توجه به توضیحاتی که بیان شد تا حدودی باید تععین نوع وب سایت مورد نیاز شما برایتان آسانتر شده باشد. اما توصیه ما براین است که حتما با مشاوران و کارشناسان پانومن برای کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب درست نوع وب سایت خود تماس حاصل فرمایید.